Interiør fra det gamle atelieret på Hammersborg

Fotograf (1865 - 1949)
Kunstner (1869 - 1943)
Dato1906
MediumGlassnegativ
MålB x H: 16.5 x 21.5 cm
KlassifikasjonFotografi
ObjektnummerOKK.VM.H02.0035.001
BeskrivelseI forgrunnen sees "Torso", samt en legemstor "Mann og kvinne" skulptur i leire. I bakgrunnen sees hyller med byster og statuetter.
Historikk
I museets samling finnes det en serie fotografier tatt av Wilse i 1906. Serien på totalt ni plater inneholder seks plater av Vigeland i atelieret på Hammersborg, samt tre plater av atelieret uten Vigeland. To av platene er risset over, åpenbart kassert. Samme år fotograferte også Wilse Vigelands fontenemodell da den stod utstilt i Kunstindustrimuseet. Modellen var utstilt i forbindelse med at Vigeland ønsket en avtale med kommunen om utførelsen, og den fikk stor oppmerksomhet i pressen. Muligens var det på grunn av denne oppmerksomheten at Wilse også fotograferte Vigelands atelier.
Ikke utstilt